Allmänna villkor

 

Allmänna villkor https://www.dorrmattadirekt.se/

 

https://www.dorrmattadirekt.se/

 

Allmänna villkor

 

Innehållsförteckning

  • Artikel 1 - Definitioner

  • Artikel 2 - Företagarens identitet

  • Artikel 3 - Tillämplighet

  • Artikel 4 - Erbjudandet

  • Artikel 5 - Avtalet

  • Artikel 6 - Ångerrätt

  • Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt

  • Artikel 8 - Undantag från ångerrätt

  • Artikel 9 - Priset

  • Artikel 10 - Konformitet och garanti

  • Artikel 11 - Leverans och utförande

  • Artikel 12 - Långvariga avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning

  • Artikel 13 - Betalning

  • Artikel 14 - Klagomålshantering

  • Artikel 15 - Tvister

  • Artikel 16 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser

  • ARTIKEL 17. SPECIALANPASSAD DÖRRMATTA RETUR


 

Artikel 1 - Definitioner

 

I dessa villkor avses med:

  1. Ångerfrist: Den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt; Läs allt om ångerfrist.

  2. Konsument: Den fysiska person som inte handlar i utövandet av ett yrke eller företag och som ingår ett distansavtal med företagaren.

  3. Dag: Kalenderdag.

  4. Långvarigt avtal: Ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpförpliktelse är spridd över tid.

  5. Varaktig databärare: Varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligen riktad till dem, på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

  6. Ångerrätt: Möjligheten för konsumenten att inom ångerfristen avstå från distansavtalet.

  7. Standardformulär: Det standardformulär för ångerrätt som företagaren tillhandahåller och som en konsument kan fylla i när denne vill utöva sin ångerrätt.

  8. Företagare: Den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.

  9. Distansavtal: Ett avtal där det, inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med avtalsslutet uteslutande används en eller flera tekniker för distanskommunikation.

  10. Teknik för distanskommunikation: Medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsument och företagare samtidigt befinner sig i samma rum.

  11. Allmänna villkor: Dessa allmänna villkor från företagaren.


 

Artikel 2 - Företagarens identitet

 

Klasen Online B.V.

https://www.dorrmattadirekt.se/

Carbonstraat 13

8472 EA Wolvega

Nederländerna

E kundservice@dorrmattadirekt.se

Handelskammarreg. (KVK) 81186894

Momsnummer NL861976484B01


 

Artikel 3 - Tillämplighet

 

  1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje ingånget distansavtal och beställningar mellan företagare och konsument.

  2. Innan distansavtalet ingås ska texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges att de allmänna villkoren kan inspekteras hos företagaren och att de på begäran av konsumenten snarast möjligt ska skickas kostnadsfritt.

  3. Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den enkelt kan lagras av konsumenten på en varaktig databärare. Om detta inte rimligen är möjligt, ska det, innan distansavtalet ingås, anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de på begäran av konsumenten ska skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt.

  4. Om, utöver dessa allmänna villkor, även specifika produkt- eller tjänstevillkor är tillämpliga, gäller andra och tredje stycket i motsvarande grad och konsumenten kan, vid motstridiga allmänna villkor, alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för denne.

  5. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis är ogiltiga eller upphävs, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt gällande och den berörda bestämmelsen ska i ömsesidig överenskommelse omedelbart ersättas av en bestämmelse som så långt som möjligt närmar sig den ursprungliga bestämmelsens innebörd.

  6. Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i enlighet med andan" i dessa allmänna villkor.

  7. Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i enlighet med andan" i dessa allmänna villkor.


 

Artikel 4 - Erbjudandet

 

  1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.

  2. Erbjudandet är utan förbindelse. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

  3. Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en god bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte företagaren.

  4. Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är indikativa och kan inte ge upphov till skadestånd eller upplösning av avtalet.

  5. Bilder på produkter är en sanningsenlig återgivning av de produkter som erbjuds. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med produkternas verkliga färger.

  6. Varje erbjudande ska innehålla sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller särskilt:

    • priset inklusive skatter;

    • eventuella fraktkostnader;

    • hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;

    • om ångerrätten är tillämplig eller inte;

    • sättet för betalning, leverans och utförande av avtalet;

    • fristen för godkännande av erbjudandet, eller den period inom vilken företagaren garanterar priset;

    • storleken på avgiften för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga basavgiften för det använda kommunikationsmedlet;

    • om avtalet kommer att arkiveras efter ingåendet, och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten;

    • hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter som lämnats av denne inom ramen för avtalet;

    • eventuella andra språk på vilka avtalet kan ingås, utöver nederländska;

    • de uppförandekoder som företagaren har underkastat sig och hur konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder elektroniskt; och

    • den minsta varaktigheten för distansavtalet vid ett långvarigt avtal.

  7. Den angivna tjockleken på mattan inkluderar både baksidan och lugghöjden i upprätt läge.


 

Artikel 5 - Avtalet

 

  1. Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed ställda villkoren.

  2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska företagaren omedelbart bekräfta mottagandet av accepten av erbjudandet elektroniskt. Så länge företagaren inte har bekräftat mottagandet av denna accept kan konsumenten häva avtalet.

  3. Om avtalet ingås elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.

  4. Företagaren kan – inom lagliga ramar – informera sig om konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter, samt om alla de fakta och faktorer som är av betydelse för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren, på grundval av denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har denne rätt att med motivering vägra en beställning eller ansökan eller att knyta särskilda villkor till utförandet.

  5. Företagaren ska tillsammans med produkten eller tjänsten till konsumenten skicka följande information, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare:

    • besöksadressen till företagarens etablering där konsumenten kan vända sig med klagomål;

    • villkoren för och hur konsumenten kan utöva ångerrätten, eller ett tydligt meddelande om att ångerrätten är undantagen;

    • informationen om garantier och befintlig service efter köpet;

    • de uppgifter som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten före avtalets utförande;

    • kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är av obestämd tid.

  6. Vid ett långvarigt avtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

  7. Varje avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgång på de berörda produkterna.


 

Artikel 6 - Ångerrätt

 

Vid leverans av produkter:

  1. Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter att konsumenten eller en av konsumenten i förväg utsedd och för företagaren känd representant har mottagit produkten.

  2. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Denne ska endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att kunna bedöma om denne önskar behålla produkten. Om denne utövar sin ångerrätt, ska denne returnera produkten med alla levererade tillbehör och – om det är rimligen möjligt – i originalskick och originalförpackning till företagaren, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företagaren har lämnat.

  3. När konsumenten önskar utöva sin ångerrätt är denne skyldig att meddela detta till företagaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska göras av konsumenten via standardformuläret eller via ett annat kommunikationsmedel, såsom e-post. Efter att konsumenten har meddelat att denne vill utöva sin ångerrätt ska kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, till exempel genom ett leveransbevis.

  4. Om kunden efter utgången av de i punkt 2 och 3 nämnda tidsfristerna inte har meddelat att denne vill utöva sin ångerrätt respektive inte har returnerat produkten till företagaren, är köpet ett faktum.

Vid leverans av tjänster:

  1. Vid leverans av tjänster har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl under minst 14 dagar, räknat från dagen för avtalets ingående.

  2. För att utöva sin ångerrätt ska konsumenten följa de rimliga och tydliga instruktioner som företagaren har lämnat i erbjudandet och/eller senast vid leveransen.


 

Artikel 7 - Kostnader vid ångerrätt

 

  1. Om konsumenten utövar sin ångerrätt, står denne för högst kostnaderna för returfrakten.

  2. Om konsumenten har betalat ett belopp, ska företagaren återbetala detta belopp snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ångerrätten. Detta förutsätter att produkten redan har mottagits av webbutiksinnehavaren eller att bindande bevis på fullständig retur kan uppvisas. Återbetalning ska ske via samma betalningsmetod som konsumenten har använt, om inte konsumenten uttryckligen ger tillstånd till en annan betalningsmetod.

  3. Vid skada på produkten till följd av konsumentens vårdslösa hantering är konsumenten ansvarig för eventuell värdeminskning av produkten.

  4. Konsumenten kan inte hållas ansvarig för värdeminskning av produkten om företagaren inte har lämnat all lagstadgad information om ångerrätten innan köpeavtalet ingicks.


 

Artikel 8 - Undantag från ångerrätt

 

  1. Företagaren kan undanta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

  2. Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:

    • som har tillverkats av företagaren enligt konsumentens specifikationer;

    • som tydligt är av personlig karaktär;

    • som på grund av sin natur inte kan returneras;

    • som snabbt kan förstöras eller bli för gamla;

    • vars pris är bundet till fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har någon kontroll över;

    • för enskilda tidningar och tidskrifter;

    • för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen;

    • för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

  3. Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:

    • avseende boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;

    • vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;

    • avseende vadslagning och lotterier.


 

Artikel 9 - Priset

 

  1. Under den i erbjudandet angivna giltighetstiden kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisförändringar till följd av ändringar i momssatser.

  2. I avvikelse från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har någon kontroll över, med varierande priser. Denna bundenhet till fluktuationer och det faktum att eventuellt angivna priser är riktpriser, ska anges i erbjudandet.

  3. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de beror på lagstadgade bestämmelser eller förordningar.

  4. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har avtalat om detta och:

    • dessa beror på lagstadgade bestämmelser eller förordningar; eller

    • konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.

  5. Priserna som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster är inklusive moms.

  6. Alla priser är med förbehåll för tryck- och sättfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättfel. Vid tryck- och sättfel är företagaren inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.


 

Artikel 10 - Konformitet och garanti

 

  1. Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de i erbjudandet angivna specifikationerna, rimliga krav på hållbarhet och/eller användbarhet samt de lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid avtalets ingående. Om överenskommet, garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normal användning.

  2. En garanti som lämnas av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande gentemot företagaren på grundval av avtalet.

  3. Lagstadgad garanti gäller för alla produkter. Varaktigheten av den lagstadgade garantin kan variera beroende på produktens art.

  4. Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska rapporteras skriftligen till företagaren inom 2 månader efter upptäckten av felet.

  5. Garantin gäller inte om:

    • konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller bearbeta dem;

    • de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med företagarens instruktioner och/eller behandlats på förpackningen;

    • bristen helt eller delvis beror på föreskrifter som myndigheterna har fastställt eller kommer att fastställa avseende arten eller kvaliteten på de använda materialen.


 

Artikel 11 - Leverans och utförande

 

  1. Företagaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och utförandet av beställningar av produkter och vid bedömningen av ansökningar om tjänster.

  2. Som leveransplats gäller den adress som konsumenten har meddelat företaget.

  3. Med iakttagande av vad som anges i punkt 4 i denna artikel, ska företaget utföra accepterade beställningar skyndsamt, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras alls eller endast delvis, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter att denne har lagt beställningen. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad. Konsumenten har inte rätt till skadestånd.

  4. Alla leveranstider är indikativa. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från eventuellt angivna tider. Överskridande av en tidsfrist ger inte konsumenten rätt till skadestånd.

  5. Vid hävning enligt punkt 3 i denna artikel ska företagaren snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävningen, återbetala det belopp som konsumenten har betalat.

  6. Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska företagaren sträva efter att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen ska det tydligt och begripligt meddelas att en ersättningsartikel levereras. Ångerrätten kan inte undantas för ersättningsartiklar. Kostnaderna för en eventuell returfrakt bärs av företagaren.

  7. Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på företagaren fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en i förväg utsedd och för företagaren känd representant, om inte annat uttryckligen har överenskommits.


 

Artikel 12 - Långvariga avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning

 

Uppsägning

  1. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts för obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

  2. Konsumenten kan när som helst vid utgången av den bestämda perioden säga upp ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

  3. Konsumenten kan säga upp de i föregående stycken nämnda avtalen:

    • när som helst och inte vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;

    • säga upp på minst samma sätt som de ingicks av denne;

    • alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren har avtalat för sig själv.

Förlängning

  1. Ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, får inte förlängas tyst eller förnyas för en bestämd tid.

  2. I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter tyst förlängas för en bestämd tid på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid förlängningens slut med en uppsägningstid på högst en månad.

  3. Ett avtal som ingåtts för bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster, får endast tyst förlängas för obestämd tid om konsumenten när som helst får säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.

  4. Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter för kännedom (prov- eller introduktionsabonnemang) kommer inte att fortsätta tyst och avslutas automatiskt efter prov- eller introduktionsperiodens slut.

Varaktighet

  1. Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, får konsumenten efter ett år när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, om inte rimlighet och skälighet motsätter sig uppsägning före den överenskomna varaktighetens slut.


 

Artikel 13 - Betalning

 

  1. Om inte annat överenskommits, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter ångerfristens början enligt artikel 6 punkt 1. Vid ett avtal om att tillhandahålla en tjänst, börjar denna frist efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.

  2. Konsumenten har skyldighet att omedelbart rapportera felaktigheter i tillhandahållna eller angivna betalningsuppgifter till företagaren.

  3. Vid konsumentens uteblivna betalning har företagaren, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att debitera rimliga kostnader som i förväg har meddelats konsumenten.


 

Artikel 14 - Klagomålshantering

 

  1. Företagaren har en tillräckligt känd klagomålsprocedur och behandlar klagomål i enlighet med denna klagomålsprocedur.

  2. Klagomål angående utförandet av avtalet måste lämnas in fullständigt och tydligt beskrivna till företagaren inom 2 månader efter att konsumenten har upptäckt bristerna.

  3. Klagomål som lämnats in till företagaren besvaras inom 14 dagar räknat från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsägbart längre behandlingstid, svarar företagaren inom 14 dagar med ett mottagningsbevis och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.

  4. Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd, uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning.

  5. Vid klagomål ska en konsument först vända sig till företagaren. Om webbutiken är ansluten till WebwinkelKeur och vid klagomål som inte kan lösas i samförstånd ska konsumenten vända sig till WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), som kommer att medla kostnadsfritt. Kontrollera om denna webbutik har ett löpande medlemskap via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Om en lösning fortfarande inte uppnås, har konsumenten möjlighet att få sitt klagomål behandlat av den oberoende tvistlösningsnämnd som utsetts av WebwinkelKeur. Deras utslag är bindande och både företagare och konsument samtycker till detta bindande utslag. Att lämna in en tvist till denna tvistlösningsnämnd medför kostnader som konsumenten ska betala till den berörda nämnden. Det är också möjligt att anmäla klagomål via den europeiska ODR-plattformen (http://ec.europa.eu/odr).

  6. Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, om inte företagaren skriftligen anger annat.1

     

     

  7. Om ett klagomål befinns vara berättigat av företagaren, kommer företagaren, efter eget v2al, att kostnadsfritt ersätta eller reparera de levererade produkterna.

     

     


 

Artikel 15 - Tvister

 

  1. På avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor avser, är uteslutande nederländsk lag tillämplig. Även om konsumenten är bosatt utomlands.

  2. CISG (FN:s konvention om avtal om internationella köp av varor) är inte tillämplig.


 

Artikel 16 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser

 

Kompletterande eller av dessa allmänna villkor avvikande bestämmelser får inte vara till nackdel för konsumenten och ska fastställas skriftligen eller på ett sådant sätt att de på ett tillgängligt sätt kan lagras av konsumenten på en varaktig databärare.


 

ARTIKEL 17. SPECIALANPASSAD DÖRRMATTA RETUR

 

Lagen formulerar det som följer: Leverans av varor som tillverkats enligt konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten, eller som tydligt är avsedda för en specifik person, kan inte returneras. Specialanpassade artiklar kan därför inte accepteras av oss som retur.

Klasen Online B.V.

Handelskammarreg. (KvK) nummer: 81186894

Momsnummer: NL861976484B01